DaneshIran

DaneshIran.maharat
يكشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱ ق.ظ

وسواس مطالعه

# زنگ_مشاوره

چگونه وسواس مطالعاتی را کنار بگذاریم؟

 

برخی از دانش‌آموزان مدام نگران این هستند که برای مطالعه در طول روز وقت کم می‌آورند، این موضوع برای داوطلبان کنکور در اوایل سال غیر عادی به شمار می‌رود؛ چرا که اغلب داوطلبان در آخرین روزهای باقی‌مانده تا کنکور نسبت به کمبود وقت خود دغدغه دارند. این موضوع از یک مسئله نشأت می‌گیرد و آن هم زیاده‌روی در مطالعه و یا همان وسواس مطالعاتی است.

 

 

 

این دسته از دانش‌آموزان اغلب برای مطالعه دو یا سه صفحه، زمان بسیار زیادی صرف می‌کنند و در روند مطالعاتی خود بسیار کند پیش می‌روند و احتمال اتلاف وقت آنها بسیار زیاد است؛ چرا که بیش از اندازه روی یک موضوع ماندن باعث خستگی و دلزدگی نسبت به آن مبحث می‌شود و دانش‌آموز وقت خود را به کار دیگری اختصاص می‌دهد و از خواندن آن مبحث باز می‌ماند و در نهایت دچار اضطراب و استرس کمبود وقت می‌شود.

 

 

اولین توصیه ما به شما این است که حساسیت را کنار بگذارید و سعی کنید با یک دور روزنامه‌وار خواندن، مطالب و نکات مهم مبحث مورد مطالعه را دریابید و تمام مطالب را دوباره‌خوانی نکنید.

اولویت‌شناسی خود را تقویت کنید؛ یعنی پس از آنکه نکات مهم مبحث را دریافتید، در ابتدا تمرکز خود را روی خواندن مطالب مهم بگذارید و سپس سایر بخش‌ها را بخوانید.

در هنگام مطالعه مدام به عقب بازنگردید و به این باور برسید که مطالب قبلی را یاد گرفته‌اید. اگر نگران این هستید که مطالب قبلی را فراموش کرده‌اید با خود بگویید در زمان مشخصی که برای مرور مطالب اختصاص داده‌ام، آنها را می‌خوانم.

اگر حس می‌کنید مطلبی را یاد نگرفته‌اید کنار آن علامت بگذارید تا در زمان مرور آن را به خوبی یاد بگیرید یا زمانی جداگانه برای رفع اشکالات خود تعیین کنید. خود را باور داشته باشید و بگویید حالا که این مطلب را یاد گرفته‌ام دیگر مطالعه آن کافیست.

وقتی احساس می‌کنید مطلبی در ذهن‌تان جای نمی‌گیرد بدون اینکه به کتاب نگاه کنید آن را برای خود روی کاغذ بنویسید تا کاملا بدانید که در کدام قسمت دچار ضعف هستید. با انجام این کار نه‌تنها وقت‌تان گرفته نمی‌شود، بلکه ذهن‌تان هم آرام می‌گیرد و مطلب به خوبی در آن تثبیت می‌شود.

از تکرار بیش از حد پرهیز کنید. تکرار زیاد مطالب هیچ کمکی به شما نمی‌کند، بلکه تنها وقت و انرژی شما را می‌گیرد. به جای اینکه دوباره به سراغ مطلب بروید، از خودتان پرسش‌هایی از متن بپرسید؛ اگر توانستید به درستی پاسخ دهید، جایی برای نگرانی نیست.

تست زدن هم به تسلط شما کمک می‌کند و هم به شما نشان می‌دهد کدام مباحث از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم به جای تکرار کردن مباحث، زمان خود را به تست‌زنی اختصاص دهید. حتما در نظر داشته باشید که تست‌های مهم و تست‌هایی را که اشتباه پاسخ می‌دهید، علامت‌دار کنید تا با زدن مجدد آن‌ها نکات مهم برای شما مرور شوند.

 

 

بدانید این شما هستید که باید ذهن‌تان را مدیریت کنید. اجازه ندهید ذهن‌تان شما را مدیریت کند! به خود اطمینان داشته باشید و بدانید که قطعا موفق خواهید شد.زنگ مشاره

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۱۰
Zahra Abbasi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی