DaneshIran

DaneshIran.maharat

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

يكشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴ ق.ظ

مدیریت زمان

# مدیریت_زمان ⛔

 

🔔📃 هنر مدیریت زمان را بیاموزید

 

✅از مهم‌ترین راه‌های دست‌یابی به نظم، تقسیم وقت است.

 

✅تنظیم وقت افزون بر آن که باعث پدید آمدن نظم است، سبب می‌شود انسان از اوقات فراغت نیز به خوبی بهره‌مند گردد و برای همه اوقات خود برنامه‌ریزی کند و از فرصت‌ها بهره جوید. 

 

✅برای تنظیم زمان خود در آغاز باید بدانید که وقتتان صرف چه فعالیت‌هایی می‌شود. 

 

✅برای این کار می‌توانید دفترچه‌ای تهیه کرده و به مدت یک هفته فعالیت‌های روزانه‌ی خود را در آن یادداشت کنید.

 

✅با مرور این دفترچه می‌توانید فعالیت‌های ضروری، فعالیت‌های غیر ضروری و فعالیت‌هایی که باعث اتلاف وقتتان می‌شوند را از هم تشخیص داده و با حذف فعالیت‌های نامطلوب زمان بیشتری را به فعالیت‌های سودمند و مفید اختصاص دهید. 

 

✅به علاوه سعی کنید هیچ گاه کارهایتان را تا آخرین فرصت اعلام شده به تعویق نیندازید.‏

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۸ ، ۰۰:۱۴
Zahra Abbasi
يكشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱ ق.ظ

وسواس مطالعه

# زنگ_مشاوره

چگونه وسواس مطالعاتی را کنار بگذاریم؟

 

برخی از دانش‌آموزان مدام نگران این هستند که برای مطالعه در طول روز وقت کم می‌آورند، این موضوع برای داوطلبان کنکور در اوایل سال غیر عادی به شمار می‌رود؛ چرا که اغلب داوطلبان در آخرین روزهای باقی‌مانده تا کنکور نسبت به کمبود وقت خود دغدغه دارند. این موضوع از یک مسئله نشأت می‌گیرد و آن هم زیاده‌روی در مطالعه و یا همان وسواس مطالعاتی است.

 

 

 

این دسته از دانش‌آموزان اغلب برای مطالعه دو یا سه صفحه، زمان بسیار زیادی صرف می‌کنند و در روند مطالعاتی خود بسیار کند پیش می‌روند و احتمال اتلاف وقت آنها بسیار زیاد است؛ چرا که بیش از اندازه روی یک موضوع ماندن باعث خستگی و دلزدگی نسبت به آن مبحث می‌شود و دانش‌آموز وقت خود را به کار دیگری اختصاص می‌دهد و از خواندن آن مبحث باز می‌ماند و در نهایت دچار اضطراب و استرس کمبود وقت می‌شود.

 

 

اولین توصیه ما به شما این است که حساسیت را کنار بگذارید و سعی کنید با یک دور روزنامه‌وار خواندن، مطالب و نکات مهم مبحث مورد مطالعه را دریابید و تمام مطالب را دوباره‌خوانی نکنید.

اولویت‌شناسی خود را تقویت کنید؛ یعنی پس از آنکه نکات مهم مبحث را دریافتید، در ابتدا تمرکز خود را روی خواندن مطالب مهم بگذارید و سپس سایر بخش‌ها را بخوانید.

در هنگام مطالعه مدام به عقب بازنگردید و به این باور برسید که مطالب قبلی را یاد گرفته‌اید. اگر نگران این هستید که مطالب قبلی را فراموش کرده‌اید با خود بگویید در زمان مشخصی که برای مرور مطالب اختصاص داده‌ام، آنها را می‌خوانم.

اگر حس می‌کنید مطلبی را یاد نگرفته‌اید کنار آن علامت بگذارید تا در زمان مرور آن را به خوبی یاد بگیرید یا زمانی جداگانه برای رفع اشکالات خود تعیین کنید. خود را باور داشته باشید و بگویید حالا که این مطلب را یاد گرفته‌ام دیگر مطالعه آن کافیست.

وقتی احساس می‌کنید مطلبی در ذهن‌تان جای نمی‌گیرد بدون اینکه به کتاب نگاه کنید آن را برای خود روی کاغذ بنویسید تا کاملا بدانید که در کدام قسمت دچار ضعف هستید. با انجام این کار نه‌تنها وقت‌تان گرفته نمی‌شود، بلکه ذهن‌تان هم آرام می‌گیرد و مطلب به خوبی در آن تثبیت می‌شود.

از تکرار بیش از حد پرهیز کنید. تکرار زیاد مطالب هیچ کمکی به شما نمی‌کند، بلکه تنها وقت و انرژی شما را می‌گیرد. به جای اینکه دوباره به سراغ مطلب بروید، از خودتان پرسش‌هایی از متن بپرسید؛ اگر توانستید به درستی پاسخ دهید، جایی برای نگرانی نیست.

تست زدن هم به تسلط شما کمک می‌کند و هم به شما نشان می‌دهد کدام مباحث از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم به جای تکرار کردن مباحث، زمان خود را به تست‌زنی اختصاص دهید. حتما در نظر داشته باشید که تست‌های مهم و تست‌هایی را که اشتباه پاسخ می‌دهید، علامت‌دار کنید تا با زدن مجدد آن‌ها نکات مهم برای شما مرور شوند.

 

 

بدانید این شما هستید که باید ذهن‌تان را مدیریت کنید. اجازه ندهید ذهن‌تان شما را مدیریت کند! به خود اطمینان داشته باشید و بدانید که قطعا موفق خواهید شد.زنگ مشاره

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۸ ، ۰۰:۱۱
Zahra Abbasi
شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸ ب.ظ

بی دقتی در آزمون ها

​​​​​​​بی دقتی در آزمون ها

 

 

 

 

✅راهکار هایی برای رفع بی دقتی در آزمونها

 

1- مدیریت زمان داشته باشید

 

● از کودکی به ما گفته‌اند که عجله کار شیطان است. وقتی می‌خواهیم کاری را در مدت زمان کوتاهی انجام دهیم، عجله می‌کنیم و درهمین حالت، میزان دقت ما به‌طور معمول کم می‌شود. برای رفع این حالت باید در جلسه‌ی آزمون،‌ مدیریت زمان داشت یعنی:

 

● هر درس را در زمان پیشنهادی خودش پاسخ دهید.

 

● زمان آغاز و پایان هر درس را در بالای سر آن درس در دفترچه‌ی ‌سؤال بنویسید و به آن پایبند باشید.

 

● روی ‌سؤالات مکث بیش از حد نکنید و ‌سؤالات وقت‌گیر را علامت زده و در انتها پاسخ دهید.

 

● گاهی به ساعت نگاه کنید و به زمان توجه داشته باشید.

 

2- استفاده از تکنینک خطبر

 دست یا قلم‌تان روی سؤال باشد و کلمه به کلمه، سؤال و گزینه‌ها را بخوانید. به هر کلمه کلیدی که رسیدید، دور آن دایره بکشید. دقت کنید، گفتم دور آن دایره بکشید، نگفتم زیر آن خط بکشید.

 

تبصره: بعضی از دوستان کنکوری هستند که در روش خطبر آنقدر کُند عمل می‌کنند که وقت زیادی را برای خواندن سؤال صرف می‌شود. باید حواس‌تان باشد که وقتی می‌گویند 30 سؤال ریاضی در 43 دقیقه، منظور این‌ است که برای هر یک،‌سؤال را بخوانید، گزینه‌ها را نگاه کرده، محاسبه و جواب را درپاسخ‌برگ علامت بزنید. پس سعی کنید سرعت و حرکت دست یا قلم روی سؤال و گزینه‌ها تا جایی که امکان دارد با سرعت خواندن چشم هماهنگ شود.

 

3- حفظ آرامش در برخورد با ‌سؤالات بسیار ساده 

 

بسیار اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان ممتاز در ‌سؤالات ساده بی‌دقتی می‌کنند و این خود به دلیل خوشحالی درونی از برخورد با ‌سؤال ساده و کاهش غیر ارادی دقت در این ‌سؤال‌هاست. خوب است بدانید که طراحان محترم از این قضیه باخبرند و دام‌های آموزشی را در سؤالات ساده جاسازی می‌کنند. لذا وقتی با سؤال ساده مواجه می‌شوید، باید بیش‌تر هم دقت کرد. دفترچه را در دست بگیرید، گردن را به جلوتر خم کنید، محکم‌تر بشینید و… یعنی با یک تغییر فیزیکی در خود، سعی کنید تمرکز و دقت‌تان را افزایش دهید.

 

4- نظم در نوشتن و استفاده از مداد و پاسخ‌برگ در خانه 

 

یکی از علت‌های بی‌دقتی در جلسه‌ی آزمون درهم و برهم نوشتن محاسبات در دفترچه‌ی سؤال است. یعنی خیلی بی‌نظم و نامرتب، محاسبات را در دفترچه انجام می‌دهیم. جواب یک سؤال در جواب دیگر می‌رود و گاهی آنقدر شلوغ می‌شود که راه حل خود را گم می‌کنیم و ناچاریم دوباره آن‌را بنویسیم. یادتان باشد در جلسه‌ی کنکور نمی‌توانید با خود چک‌نویس ببرید. 

 

پس در خانه چک‌نویس‌های خود را باریک کنید تا عادت کنید که در جای محدود، محاسبات را انجام دهید. درضمن تا آنجا که امکان دارد از مداد برای نوشتن و محاسبه استفاده کرده تا در جلسه به نوشتن با مداد عادت کنید. برای کسانی که در امتحان اشتباه پرکردن گزینه‌ها را دارند، توصیه می‌شود که حتماً موقع تست‌زنی در خانه از پاسخ‌برگ استفاده کنید و دقت در پر کردن آن‌را تمرین کنید.

 

تبصره 1: هر گاه در جواب به اعداد 1تا 4 رسیدیم، کمی مکث کرده و بعد پاسخ‌برگ را پر کنیم مثلاً بسیار دیده شده است که جواب مسأله عدد (1) است و این پاسخ در گزینه‌ی دوم قرار دارد و شما گزینه‌ی (1) را انتخاب می‌کنید. 

 

تبصره 2: هر 10 ‌سؤال شماره‌ی سؤال و شماره‌ی پاسخ در پاسخ‌برگ را چک کنید تا از ردیف پرکردن گزینه‌ها مطمئن شوید.

 

5-دفترچه ی بی دقتی ها تهیه کنید.

 

این کار بسیار مثمرثمر است. بعد از هر آزمون، لیستی از همه‌ی بی دقتی‌ها که در امتحان داشتید را تهیه کنید و آنچه را که بی‌دقتی کرده‌اید در دفتری برای خودتان شرح دهید. مثلاً بی‌دقتی در صورت سؤال داشتم و کلمه نمی‌باشد را باشد خواندم و یا بی‌دقتی در محاسبه داشتم و 4 در 6 را 10 حساب کردم! ببنید شب قبل از هر آزمون، مروری بر دفترچه‌ی بی‌دقتی‌های خود بکنید. مطمئن باشید ذهن‌تان به‌صورت ناخودآگاه در امتحان بعدی از ارتکاب بی‌قتی‌های قبلی حذر می‌کند. در درس خواندن خود نیز به آنها دقت کنید. 😊

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۸ ، ۲۳:۵۸
Zahra Abbasi